وزارت خارجه به بهترین شکل عمل کرد!

با غرق شدن نفتکش سانچی و قطعی شدن مرگ دلخراش خدمه، انتقادات زیادی نسبت به برخی تعلل‌های صورت گرفته برای رسیدگی سریع به این ماجرا مطرح شده است.
به گزارش «وطن امروز»، یکی از انتقادات خانواده‌های خدمه نفتکش سانچی، عدم پیگیری بموقع و سریع وزارت امور خارجه برای هماهنگ کردن مسؤولان ذی‌ربط در چین و ... بود. این خانواده‌ها می‌گویند با اینکه 8 روز از سانحه سانچی گذشته بود اما امدادرسانی آنطور که باید انجام نشد و هیات ایرانی نیز نتوانست خود را بموقع به کشتی برساند. در برخی فیلم‌هایی که از خانواده خدمه نفتکش سانچی منتشر شده، آنها به صورت مشخص از وزارت امور خارجه گلایه کرده‌اند. با این وجود بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه معتقد است این وزارتخانه
«به بهترین شکل ممکن» ماجرای سانحه سانچی را پیگیری کرده است. قاسمی در این‌باره گفت: وزارت امور خارجه از ابتدای این حادثه با تشکیل ستاد در مرکز و ارتباط مستمر روزانه بین تهران، پکن و شانگهای کار را دنبال کرده و به بهترین شکلی که می‌توانسته این پیگیری‌ها را انجام داده و هیچ‌گونه کوتاهی در این زمینه صورت نگرفته است. اگر چه متأسفیم جان انسان‌های بی‌گناه و هموطنان ما در این حادثه از دست رفت ولی ما قدردان همکاری‌های خوب نمایندگی‌های خود در شانگهای، پکن و ستاد مربوط در وزارت امور خارجه و دیگر دستگاه‌های ذی‌ربط کشور هستیم. سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در گفت‌وگو با فارس، عنوان کرد: دولت چین هم از ابتدای این قضیه و بعد از برقراری تماس‌های ما، اقدام به تشکیل ستاد بحران کرد و همکاری بسیار خوبی با ما داشت ولی نوع حادثه و میزان حرارت و ارتفاع آتش و مجموعه حجم میعانات به قدری بود که امکان هرگونه دسترسی و نزدیک شدن به نفتکش را غیرممکن می‌کرد.قاسمی بیان کرد: ما از امکانات و کانال‌های موجود در این زمینه استفاده کرده و از ابتدای این حادثه با دولت ژاپن، کره‌جنوبی  و سازمان بین‌المللی دریانوردی (ایمو) که در لندن مستقر است، در تماس بودیم. سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیح بیشتر عنوان کرد: براساس توافقات و مذاکرات صورت‌گرفته با چین و ژاپن قرار بود صبح یکشنبه گذشته عملیات مشترکی توسط گروه‌های امداد و نجات 3 کشور (ایران، چین و ژاپن) انجام شود و بر همین اساس از روز شنبه گروه امداد و نجات 3 کشور در محل حضور داشتند و بررسی‌های لازم صورت گرفت تا این عملیات با حضور گروه‌های امداد و نجات 3 کشور و با تجهیزات ژاپن صورت گیرد که به دلیل افزایش دما و انفجار‌هایی که صورت گرفت، کشتی غرق شد و عملاً این عملیات انجام نشد.
مقصد کره‌جنوبی  بود
 اما با تصمیم دولتی‌ها برای فعالیت مجدد تلگرام، بازار شایعات درباره سانحه سانچی نیز داغ شد به طوری که بلافاصله برخی کانال‌هایی که در سابقه رفتار آنها حمایت از دولت مشاهده شده است؛ شایعه کردند نفتکش سانچی عازم کره‌شمالی بوده و با حمله موشکی آمریکا یا چین منفجر شده است! همین موضوع باعث شد مقامات ایرانی و کره‌جنوبی  به این موضوع واکنش نشان دهند. در واکنش به همین شایعه تلگرامی، «کیم سئونگ ‌هو» سفیر کره‌جنوبی  در تهران تصریح کرد مقصد نفتکش سانچی کره‌جنوبی  بوده است نه کشور دیگری. حسن طاهریان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سئول نیز توضیحات مشخصی درباره رفتار کره‌جنوبی درباره این ماجرا داد. طاهریان گفت: از همان ابتدا و به محض وقوع این اتفاق، کره‌جنوبی  اقدام به اعزام یک فروند کشتی نجات و یک فروند بالگرد به محل به منظور نجات سرنشینان این نفتکش کرد. وی افزود: تا روز یکشنبه که نفتکش سانچی غرق شد نیز، یک فروند کشتی نجات کره‌جنوبی  برای کمک در محل حضور داشت. سفیر ایران همچنین گفت کره‌جنوبی خریدار و دریافت‌کننده عمده نفت و میعانات گازی ایران است و سال گذشته (2017 میلادی) حدود 8 میلیارد دلار نفت و میعانات گازی از ایران به این کشور صادر شد. طاهریان عنوان کرد نفتکش دیگری حامل میعانات گازی در حال بارگیری در داخل کشور است تا به مقصد کره‌جنوبی ارسال شود. توضیحات سفرای ایران و کره‌جنوبی  در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز به این شایعه واکنش نشان داد و بیان کرد: همان‌گونه که از ابتدا پس از وقوع این حادثه تلخ بارها بیان شد، مقصد نفتکش مزبور کره‌جنوبی  بوده و هرگونه شایعه و اخباری که غیر از این در فضای مجازی مطرح می‌شود، کاملاً کذب، مردود، غلط و ناصحیح است. وی همچنین عنوان کرد تلاش‌ها برای یافتن بقایای اجساد قربانیان در حال انجام است و سفارت ایران در پکن و سرکنسولگری جمهوری اسلامی در شانگهای و همچنین ستاد تشکیل شده در وزارت امور خارجه کشورمان کماکان به وظایف خود در این زمینه با تمام توان ادامه می‌دهند. قاسمی در عین حال بیان کرد: با توجه به یافتن جعبه سیاه و بازخوانی آن که احتمالا می‌تواند سرنخ‌هایی را درباره چگونگی حادثه روشن کند، منتظر نظر کارشناسی دستگاه‌های فنی خواهیم ماند.